Nieuwe belevenissen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu Nieuwe belevenissen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu

Nieuwe belevenissen!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

06 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Wat gaat de tijd snel! Er zijn alweer meer dan twee weken voorbij en volgende week is mijn laatste week op het PDC. Eigenlijk is een maand te kort om vrijwilligerswerk te doen. Ik begin er nu in te komen, leer de kinderen beter kennen en het raakt steeds meer vertrouwd. Helaas ken ik de namen (58) nog steeds niet allemaal! Ik merk echter heel goed dat het tijd nodig heeft om het vertrouwen van de kinderen te winnen. In het begin heb ik het daar best even moeilijk mee gehad. De kinderen luisterden niet altijd, praatten veel in het Khmer en gaven nauwelijks antwoord in het Engels. Nu ik er wat langer ben, zie ik dat ze meer voor me open staan, vaker komen kletsen en ook plezier hebben in de dingen die we samen doen. Ik speel nu wat vaker in de pauze een spelletje met ze. Zo heb ik ontdekt dat het schaken hier op een totaal andere manier gaat. Het duurde even voordat ik het door had. Winnen kan ik nog steeds niet want de kinderen zijn veel te goed!
Deze week hebben we twee dagen gewerkt rondom het boek “Rupsje Nooitgenoeg”. De eerste dag hebben we het boek voorgelezen en een invuloefening gedaan met Engelse woorden. Op de tweede dag hebben de kinderen het boek in groepjes naverteld. Als afsluiting mochten ze een vingerverftekening maken (inderdaad Jonna, pinterest komt ook hier goed van pas!  ). Zelfs de oudste kinderen deden goed mee en vonden het een leuk boek. Met deze kinderen hebben we het boek nagemaakt. Elk kind heeft een bladzijde met vingerverf nagemaakt en de Engelse tekst erbij geschreven. Nu hebben we een zelfgemaakt boek voor in de bibliotheek.

Naast het werk op het PDC wil ik zoveel mogelijk van Cambodja zien dus mijn weekenden zijn volgepland. Zo zijn we vorig weekend met alle vrijwilligers een dagje naar Phnom Kulen geweest. Pally (woont/werkt bij Thida’s house) had deze excursie voor ons georganiseerd. Met een busje werden we erheen gebracht. Daar aangekomen maakten we een wandeling langs een rivier en bezochten een tempel. Toen zagen we dat de twee jongens die in het busje achtergebleven waren, een prachtig plekje hadden uitgekozen en daar een picknick incl. barbecue aan het klaarmaken waren. Na deze heerlijke lunch gingen we naar de waterval. Daar konden we zwemmen (met kleren aan want hier wordt niet in bikini gezwommen).

Natuurlijk heb ik ook een bezoek gebracht aan de tempels van Angkor Wat. ’s Ochtends om half 5 stond de tuktuk klaar om me op te halen. Ik hoopte op een mooie zonsopkomst maar helaas is dat in het regenseizoen (bijna) nooit het geval. Het werd steeds lichter maar de zon was niet te zien door de vele wolken. Ik heb dus geen prachtige foto kunnen maken zoals op de ansichtkaarten te zien is ;) Daarna heb ik in 6 uur tijd veel verschillende tempels bekeken en “beklommen” en een hele hoop foto’s gemaakt. Het meest toeristische punt was de plaats waar een stukje uit de film “Tomb Raider” is opgenomen. Dat was inderdaad ook een bijzondere plaats, waar de wortels van de bomen langs de muren groeien. In totaal heb ik denk ik zes tempels gezien en toen vond ik het wel genoeg geweest maar het was zeker indrukwekkend!
De volgende dag was Pia (kamergenoot) jarig. Samen met haar ben ik naar het landmijnmuseum geweest. Heel indrukwekkend vond ik dat. In Cambodja zijn heel veel mensen gestorven en gewond geraakt door landmijnen. Zelfs nu liggen er nog vele landmijnen in het land. De oprichter van het museum heeft, toen hij kind was, de landmijnen moeten leggen. Later heeft hij besloten om ze op te ruimen en is hij een stichting begonnen. Naast het museum is een opvang voor kinderen waarvan velen een verleden hebben dat iets met landmijnen te maken heeft. Zo missen sommige kinderen bepaalde lichaamsdelen of ze zijn hun ouders verloren. Een heel mooi project dus!
Hierna zijn we naar een tempel (Banteay Srei) geweest waar we een heerlijk, ontspannen boottochtje langs / door rijstvelden gemaakt hebben. Toen we terug in de tuktuk stapten, begon het keihard te regenen, perfecte timing! Het kan hier echt enorm hard regenen. Gelukkig heb ik er nog niet erg veel last van gehad. Tijdens uitstapjes is het eigenlijk altijd droog geweest. Een nadeeltje is dat als het regent de wegen slecht begaanbaar zijn omdat ze meestal van zand zijn, het is dan een grote modderpoel met enorme gaten in de weg.

Voor komend weekend staat er een uitstapje naar Batdambang gepland. Ook heb ik al de busreis naar Koh Chang (eiland in Thailand) geregeld. Daar kijk ik stiekem al best naar uit. Even een paar dagen heerlijk ontspannen (hopelijk zonder al te veel regen!).

Maar eerst nog even genieten van Siem Reap, PDC, Thida’s house en de gezelligheid van de andere vrijwilligers!!


  • 06 Augustus 2014 - 13:38

    Mies:

    We zijn weer helemaal op de hoogte. Je hebt het er druk mee maar doet ook erg veel ervaringen op. Leuk het project van Rupsje Nooit genoeg. Geniet van de laatste weekjes. XX Mies en Theo

  • 06 Augustus 2014 - 19:21

    Daniëlle:

    Weer een mooi verhaal en een geweldige combi, vrijwilligerswerk en het land verkennen..geniet er nog van, voor je het weet lig je op het strand te chillen :)

  • 06 Augustus 2014 - 20:21

    Miriam:

    Heerlijk, naar het paradijsje Koh Chang! Overnacht je daar nog in een super-de-luxe hotel?? En anders is een dagje op een parelwit strand inclusief cocktail en massage ook niet slecht hoor ;-)
    Veel plezier met de laatste dagen op PDC en lekker genieten op het eiland!

  • 07 Augustus 2014 - 19:42

    Annelieke Kuijpers:

    Ik ben weer helemaal bij, als je het onderwijs niet meer leuk vindt, kun je schrijfster worden. Geniet nog van je tijd daar! Liefs Annelieke

  • 08 Augustus 2014 - 16:16

    Anita Schot:

    Leuk om te lezen Liesbeth mooie verhalen.
    Geniet maar van alle belevenissen die nog komen gaan;)
    Groetjes Anita

  • 09 Augustus 2014 - 13:30

    Janneke J:

    Hey meis,
    Lijkt me inderdaad lastig in zo'n korte tijd wat op te bouwen, maar het klinkt erg goed hoe je naar ze kijkt en wat je doet! Is toch ook wel pittig voor ze, veel mensen zien komen en gaan!
    Jammer van de zonsopgang, maar het klinkt wel als hele mooie belevenissen!
    Een hele ervaring dit keer weer! Klinkt wel als een wat heftigere reis als Bali!
    Geniet er nog even van en kom lekker nog even tot rust in Thailand!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

2014 Dit jaar ga ik ruim 5 weken naar Azië. Ik vlieg naar Bangkok, daar blijf ik een paar dagen en dan stap ik op de bus naar Cambodja. Ik ga 4 weken vrijwilligerswerk doen bij het Pure Dream Center. 2013 Van 2 juli tot 4 augustus ga ik naar Bali. Ik ga daar vrijwilligerswerk doen via de stichting Pure (www.purevolunteer.nl) bij het Slukat Learning Center (www.slukatbali.org). Ik heb er heeeeeel veel zin in! En via deze blog hoop ik mijn ervaringen met jullie te kunnen delen!!

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 9658

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

Thailand & Cambodja

02 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: