Pure Dream Centre - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu Pure Dream Centre - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu

Pure Dream Centre

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

30 Juli 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zondag was een dag waar de kinderen al lange tijd naar uitkeken. Ze mochten meedoen met de “Globalteer Olympics”. Er deden honderden kinderen mee. Elke groep had zijn eigen land en kleur T-shirt. Wij waren Nederland met, hoe kan het ook anders, oranje shirts (erg handig want goed herkenbaar tussen al die kinderen). ’s Ochtends vroeg (6 uur!!!) vertrokken we naar het PDC. Toen we daar aankwamen liepen er al veel enthousiaste kinderen rond. Het leek een beetje op een schoolreisje, heel anders dan in Nederland want hier waren geen uitzwaaiende ouders en bergen snoepgoed. We gingen niet met een bus maar met z’n allen achterin een open kar met een motorbike ervoor, geweldig, misschien kunnen we dat in Nederland ook een keer doen?!
Het Olympisch stadion druppelde langzaam vol. Tijdens de openingsceremonie mocht elke land een rondje lopen, net echt! Daarna begonnen de Spelen. Tijdens de gymlessen hadden de kinderen al verschillende onderdelen geoefend zoals hoogspringen, kruiwagenloop, zakkenrace, sprint en balwerpen. Waarom zou je onhandig doen met hoogspringpalen (die om kunnen vallen), als je het touwtje ook gewoon met z’n tweeën vast kunt houden? De kinderen beleven er minstens zoveel plezier aan. Het was leuk om al die enthousiaste, sportende kinderen te zien.
Elk kind kreeg een eetbon en rond 11 uur kon iedereen aansluiten in de rij (die gelukkig erg snel ging) voor een bord met rijst en noodles.
We hadden aan het begin van de dag een mooi tijdschema gekregen maar als snel bleek dat je dat niet zo strikt hoefde te volgen. Op een gegeven moment stond iedereen om het zaklopen heen en kon je meedoen als je zin had.
Rond 12 uur werden de medailles uitgereikt en vertrokken we weer terug naar het PDC (3 uur eerder dan gepland!!). De kinderen waren erg moe tijdens de rit naar huis, ze waren stil en één meisje lag zelfs te slapen. Het was een vermoeiende maar geweldige dag!

Deze week werken we tijdens de workshops rond het thema “wereld”. In Nederland mis ik de tijd om leuke/educatieve dingen voor te bereiden voor mijn klas, hier heb ik die tijd gelukkig wel! Vrijdag had ik de hele dag om voor te bereiden samen met Annalise. We maakten een grote kaart van de wereld met de continenten in verschillende kleuren. Tijdens de workshops bleek dat de meeste kinderen hier nog niets vanaf wisten. Ze krijgen wel aardrijkskunde op de secundairy school maar dat gaat vooral over Cambodja. De oudere kinderen pikten het echter snel op en wilden allerlei dingen weten over de verschillende continenten. Voor de jongere kinderen was het eigenlijk nog iets te moeilijk, volgens mij hadden ze geen idee waar we het over hadden (vooral ook omdat wij Engels praten). Gelukkig hadden we ook een kleine wereldbol dus hopelijk hebben we het daarmee toch een klein beetje duidelijk kunnen maken. De tweede dag herhaalden we de continenten en hadden we een powerpointpresentatie over de dieren (en kenmerken) die in de verschillende continenten leven. De kinderen zijn erg leergierig en kijken gefascineerd naar de foto’s van de dieren en luisteren naar de verhalen die we erover vertellen. Hierna maakten ze een puzzel met vragen over de dieren. Ook hier weer enorme verschillen tussen de kinderen. Sommigen gaan heel serieus aan de slag en kunnen de antwoorden zo vinden, anderen vullen maar wat in omdat ze geen idee hebben en geen geduld hebben om te wachten. Het blijven natuurlijk kinderen die niet alleen maar voorbeeldig gedrag laten zien. ;)
Donderdag gaan we een soort triviant spelen met opdrachten/vragen over de dingen die ze de afgelopen dagen geleerd hebben. Dan zullen we zien hoeveel er is blijven hangen!

Naast het vrijwilligerswerk bij het PDC vermaak ik me erg goed in Cambodja. Ik geniet van alles wat ik zie en meemaak. Ook de tuktukrit naar het PDC is elke dag weer een belevenis. In Nederland is het nog erg stil als ik rond half 8 naar school fiets, hier is het een drukte (en chaos!) en kijk ik mijn ogen uit!

Tot de volgende keer!

  • 30 Juli 2014 - 17:04

    Mies:

    Mooi verslag, fijn dat je volop tijd hebt om les voor te bereiden, de kinderen zijn goed af met jullie
    Groetjes Mies

  • 30 Juli 2014 - 17:33

    Daniëlle:

    Wauw wat een belevenissen op de olympische spelen :) lijkt me heel gaaf om mee te maken! Fijn dat je zulke leuke en leerzame dingen kunt doen met de kinderen.. keep up the good work :)

  • 30 Juli 2014 - 20:28

    Miriam Van Gils:

    Wat leuk om eens zo'n heel andere sportdag te organiseren! We kunnen er vast iets van 'lenen' voor die van ons volgend jaar.
    Grappig dat de tijdsplanning er helemaal niet toe doet, als ze maar plezier hebben en dat is natuurlijk ook het voornaamste!
    Leuk om over de aardrijkskundige workshops te lezen en fijn dat de meeste kinderen gemotiveerd zijn, gefascineerd meekijken :-)
    Daar doe je het allemaal voor!!

  • 30 Juli 2014 - 21:41

    Veronique :

    Leuk om te lezen! Maak je in de weekenden net zulke uitstapjes als vorig jaar op Bali?
    Veel plezier nog. Xx

  • 30 Juli 2014 - 22:54

    Annelieke:

    Wat is het toch elke keer leuk om jouw verslagen te lezen, ik zie het zo voor me. Veel plezier nog en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Liefs Annelieke

  • 31 Juli 2014 - 14:50

    Martine:

    Super om jouw ervaringen te lezen!!! Groetjes en geniet ervan. Martine.

  • 01 Augustus 2014 - 12:24

    Joyce:

    Goed bezig Lies! Leuk om te lezen dat je het weer zo naar je zin hebt. Succes verder!

  • 01 Augustus 2014 - 21:40

    Jonna:

    Ben net terug van een luie vakantie en jij maar hard werken.
    maar volgens mij krijg je er heel veel voor terug
    fijn dat er pinterest bestaat!
    succes met je project
    groetjes jonna

  • 08 Augustus 2014 - 16:05

    Anita Schot:

    Heel leuk om te lezen en wat een feest voor de kinderen :)
    Het moet toch wel heel goed voelen om op deze manier iets voor anderen te doen.
    Veel succes en geniet ervan.
    Groetjes Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

2014 Dit jaar ga ik ruim 5 weken naar Azië. Ik vlieg naar Bangkok, daar blijf ik een paar dagen en dan stap ik op de bus naar Cambodja. Ik ga 4 weken vrijwilligerswerk doen bij het Pure Dream Center. 2013 Van 2 juli tot 4 augustus ga ik naar Bali. Ik ga daar vrijwilligerswerk doen via de stichting Pure (www.purevolunteer.nl) bij het Slukat Learning Center (www.slukatbali.org). Ik heb er heeeeeel veel zin in! En via deze blog hoop ik mijn ervaringen met jullie te kunnen delen!!

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 9642

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

Thailand & Cambodja

02 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: