Sua s’dei Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu Sua s’dei Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Liesbeth Schelbergen - WaarBenJij.nu

Sua s’dei Cambodja

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

23 Juli 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het was een hele belevenis om van Bangkok naar Siem Reap te reizen! Het eerste deel van de reis verliep prima. Met z’n 7en zaten we in een mini busje (met airco) en reden naar de grens bij Poipet (in ongeveer 3,5 uur). Daar aangekomen moesten we uitstappen en een paar mannen wilden onze visums regelen. Omdat mij verteld was dat ik dat zelf bij het immigratiekantoortje moest doen, ben ik daarheen gelopen. Gelukkig was er een Nederlands gezin dat het ook zelf wilde regelen dus ging ik met hen mee. Dat was heel fijn want zij hadden het vaker gedaan. Kantoortje 1: uitschrijven in Thailand, kantoortje 2: visum aanvragen, kantoortje 3: aanmelden in Cambodja. Er was een man (in dienst van de regering) die de toeristen de weg wees. Voorheen waren er regelmatig problemen geweest en op deze manier proberen ze de toeristen op een goede manier te verwelkomen in hun land Cambodja. We werden in een gratis shuttlebus gezet die naar het busstation reed. Daar moesten we uitstappen (in de middle of nowhere) en konden we kiezen voor een taxi, mini busje of bus naar Siem Reap. Hier waren de andere Nederlanders wat verbaasd over want op die manier konden we geen kant op, de prijzen voor de bus, etc. stonden vast en waren naar hun idee veel te hoog (10 dollar per persoon). Ik was al lang blij dat ik in Cambodja was en besloot ondanks dat ik een ticket had tot Siem Reap (die bus zou pas over 3 uur vertrekken) een minibusje te nemen en dus 10 dollar extra te betalen. Dit busje was iets minder fijn (erg vol en geen airco) maar na 2,5 uur kwam ik aan in Siem Reap. Uiteindelijk duurde de reis dus geen 12 uur gelukkig! Hier wachtte ik op de tuktuk die me zou ophalen. Het duurde iets langer dan verwacht maar dat was geen probleem. De Cambodjanen zijn erg aardig en wilden allemaal een praatje met me maken. Een jongen (tuktukdriver) vertelde me dat hij van het platteland naar de stad is gekomen om te werken en geld te verdienen. Hij werkt elke dag en kan geen vrij nemen omdat er dan geen geld is om van te leven. Op zo’n moment besef ik me hoe goed ik het heb; dat ik zomaar 6 weken op vakantie kan gaan….

In Cambodja werd ik warm verwelkomd. Het huis (Thida’s house) waar ik verblijf is erg mooi. Ruime kamers, goed sanitair en er heerst een gezellige sfeer. Op dit moment zijn er 8 vrijwilligers. ’s Avonds en in het weekend doen we dingen samen en ook is het fijn om ervaringen met elkaar te delen (we werken op verschillende projecten). Ik deel een kamer met een meisje (Pia) uit Oostenrijk. Erg gezellig en goed voor mijn Engels! Er zijn 2 andere Nederlanders maar in de groep wordt er altijd Engels gesproken dus op die manier gaat het bij mij ook steeds beter.

Ik keek erg uit naar het moment waarop ik zou starten met het vrijwilligerswerk. Op maandag hadden we eerst een workshop “Child protection”. Hier kregen we informatie over Cambodja en over de verschillen met westerse landen. Ik denk dat het erg goed is dat ze deze workshop geven want de verschillen met wat we gewend zijn, zijn erg groot. Hier is het bijvoorbeeld heel normaal om kinderen thuis te houden van school omdat ze dan kunnen werken en geld verdienen.

Dinsdag werd ik opgehaald door een tuktuk. Samen met Annalise (Amerikaans meisje) ging ik naar het Pure Dream Centre (PDC). Annalise werkt al 5 weken op het PDC en is erg blij dat ik er nu ook ben. Ze is geen leerkracht en gaf de workshops/lessen alleen. Ze vertelde me dat het af en toe best pittig was en dat ze veel respect heeft gekregen voor leerkrachten. Na deze verhalen, was ik erg benieuwd naar hoe ik het zelf zou ervaren. Wat onwennig stapte ik het PDC binnen. Ik werd gelijk verwelkomd door Laura en Jyoti , twee enthousiaste medewerkers van het PDC. Na een rondleiding sloot ik aan bij Annalise en de kinderen. We deden een paar naamspelletjes en daarna gingen de kinderen in de tuin werken (elke groep heeft een eigen tuintje). Het zijn leuke, lieve en enthousiaste kinderen. Het is soms lastig om met ze te communiceren omdat ze niet zo goed Engels kunnen praten en ze vinden het ook spannend om dat te doen. Hier ligt dus een uitdaging!

De komende 3 weken zal ik samen met Annalise de workshops geven op maandag, dinsdag en donderdag (50 minuten per workshop) aan 6 groepen van max. 12 kinderen (3 niveaus). De laatste week ben ik alleen. Het is vooral de bedoeling dat we Engels oefenen met de kinderen, gesprekjes met ze voeren en op de uitspraak letten. Daarnaast kunnen we ook andere dingen doen zoals spelletjes en creatieve activiteiten. Dagelijks begeleiden we de kinderen tijdens de lunch en het tanden poetsen en twee keer per week tijdens het wassen van de T-shirts. Op woensdag en vrijdag hebben we tijd om voor te bereiden en andere klusjes te doen.

Volgende keer horen jullie meer over mijn ervaringen op het PDC!

Ps: Bedankt voor jullie reacties! Goed om te horen dat jullie het weer fijn vinden om mijn reisverhalen te lezen! Als jullie vragen hebben, hoor ik het graag :) Helaas lukt het me nog niet om foto’s te plaatsen…

  • 23 Juli 2014 - 16:13

    Jaron :

    Wat goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet maximaal en haal er alles uit nu NL in rouw is om de slachtoffers van MH17.

    Jaron

  • 23 Juli 2014 - 16:25

    Daniëlle:

    Wat een mooi verhaal weer..leuk om te lezen en zo een beetje in jouw huidige wereld te kruipen..Heel gaaf! Geniet ervan en veel plezier met de kindjes..snel weer een verslag schrijven :) xxx

  • 23 Juli 2014 - 16:54

    Miriam Van Gils :

    Hoi Liesbeth,

    Leuk om je te volgen op je (PDC) avontuur!
    Ben benieuwd naar je volgende ervaringen.
    Veel plezier met de lieve kids daar!

    Groetjes, Miriam

  • 23 Juli 2014 - 21:30

    Joyce:

    Druk schema Lies, maar waarschijnlijk erg leuk! Over verschillen gesproken; tanden poetsen en wassen als juf?! :-)
    Heel veel plezier nog en ik zit al met smart te wachten op een nieuw verslag!
    X

  • 23 Juli 2014 - 22:11

    Mies:

    Spannend die busreizen,fijn dat je anderen treft zodat je samen bv visum kan regelen. Het werk klinkt uitdagend, je kunt vast wat creativiteit kwijt. Succes en geniet er van. Xx

  • 23 Juli 2014 - 23:24

    Annelieke Kuijpers:

    Wat leuk en interessant om te lezen wat jij allemaal meemaakt, geweldig! Die ervaringen blijven je altijd bij! Geniet er lekker van. Liefs Annelieke

  • 24 Juli 2014 - 00:52

    Mirjam:

    Wat een geweldige ervaringen alweer! Geniet! Benieuwd naar je volgende verslag...

  • 24 Juli 2014 - 10:57

    Janneke (Puks Voeder):

    Hey meis,
    Wat mooi dat je zoiets iets moois kunt betekenen voor deze kinderen. Klinkt er leuk, interessant en afwisselend. Ben erg benieuwd naar alle informatie vanuit die Workshop. Is het anders dan Bali?

    Nou heel veel plezier, geniet ervan!!

    xx

  • 24 Juli 2014 - 13:10

    Eva:

    Wat een ervaringen! Ik heb je verslagen met veel plezier zitten lezen. Wat een verschillen met Nederland. Ik ga nu ook weer extra genieten van mijn vakantie! Veel plezier met les geven. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat daar is.

    Liefs Eva

  • 26 Juli 2014 - 08:55

    E10:

    was in ons tijd allemaal niet mogelijk
    geniet van de ervaringen die je op doet
    en maak een mooie foto reportage

    etienne en greet

  • 26 Juli 2014 - 13:42

    Jacque:

    Wat een mooie belevenissen. Blijf ervan genieten.

  • 27 Juli 2014 - 12:09

    Wendy:

    Zo te lezen ben je al weer heel wat ervaringen rijker! Leuk om erover te lezen.
    Nog een fijne tijd verder in Cambodja! Ik ben benieuwd naar het vervolg!

  • 30 Juli 2014 - 14:49

    Maaike:

    Hallo Liesbeth,

    Leuk om je verslag weer te lezen. Mooie uitdaging om je werkzaamheden daar te doen. Ook leuk om allerlei mensen uit diverse landen te leren kennen.Geniet met proppen zoals ze hier zeggen.

    Groetjes Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

2014 Dit jaar ga ik ruim 5 weken naar Azië. Ik vlieg naar Bangkok, daar blijf ik een paar dagen en dan stap ik op de bus naar Cambodja. Ik ga 4 weken vrijwilligerswerk doen bij het Pure Dream Center. 2013 Van 2 juli tot 4 augustus ga ik naar Bali. Ik ga daar vrijwilligerswerk doen via de stichting Pure (www.purevolunteer.nl) bij het Slukat Learning Center (www.slukatbali.org). Ik heb er heeeeeel veel zin in! En via deze blog hoop ik mijn ervaringen met jullie te kunnen delen!!

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 9650

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

Thailand & Cambodja

02 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: